Frågor och svar om Swish hos Ålandsbanken
Vem kan använda Swish via Ålandsbanken?
Ålandsbankens kunder över 9 år som har svensk legitimation, är bosatta i Sverige och/eller som har svenskt personnummer.
Du behöver också
ha ingått avtal om digitala tjänster hos Ålandsbanken
ha ett Premiumkonto eller Baskonto i banken
ha ett avtal om Mobilt BankID och ha laddat ner BankID säkerhetsapp
samt ha laddat ner och aktiverat Swish-appen.
Hur gammal måste man vara för att kunna använda Swish via Ålandsbanken?
För att kunna använda Swish via Ålandsbanken måste du ha fyllt 9 år.
Hur mycket pengar kan jag skicka med Swish?
De olika beloppsgränserna kan variera mellan olika banker. På Ålandsbanken väljer du själv den dagliga beloppsgränsen men den kan inte vara högre än 5 000 kronor per dag. Du ändrar gränsen på Internetkontoret. Du kan också välja att höja beloppsgränsen för en viss dag, så kallad tillfällig daglig beloppsgräns. Då kan du den specifika dagen göra en betalning på högst 150 000 kronor eller flera betalningar till sammanlagt högst 150 000 kronor.
Hur godkänner jag en betalning?
Du ansvarar för att beloppet och att mottagarens namn är rätt innan du godkänner betalningen med Mobilt BankID. Däremot behöver du inte Mobilt BankID för att ta emot betalningar.
Är det säkert att använda Swish?
Ja, Swish är lika säkert som en vanlig banköverföring.
Oavsett om du ska aktivera tjänsten eller skicka och ta emot pengar kan du känna dig helt trygg. Mobilnumret är kopplat till ett bankkonto, mobilnumret kan bara vara kopplat till ett konto i en bank. Varje betalning och inloggning godkänns med e-legitimationen Mobilt BankID och där visas namnet på mottagaren av betalningen innan godkännande. I betalningshistoriken kan du se alla uppgifter inklusive motparten i betalningen. Därför vill vi uppmärksamma personer med skyddad identitet att deras namn och nummer kommer att visas i samband med att de använder Swish.
Kan jag använda tjänsten om jag inte har en smartphone?
Ja, du kan ansluta dig till Swish utan att ha en smartphone. Men du har då bara möjlighet att ta emot betalningar.
Måste jag installera Swish-appen?
För att kunna skicka betalningar via Swish behöver du ha ladda ner och installera Swish-appen.
Om du enbart vill kunna ta emot betalningar via Swish behöver du inte installera appen, men då kan du inte se någon information om den mottagna betalningen och kan inte skicka någon betalning.
Vem kan jag swisha pengar till?
Du kan swisha pengar till vem som helst som har anslutit sig till Swish. Tjänsten finns tillgänglig hos Ålandsbanken, SEB, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, Skandia och Swedbank.
Vad behöver jag göra om jag byter telefon?
Om du har samma telefonnummer som tidigare behöver du bara ladda ner och aktivera Swish-appen i din nya mobil.
Vad behöver jag göra om jag byter telefonnummer?
Om du byter telefonnummer måste du anmäla ditt nya nummer till Swish och aktivera Swish-appen på nytt. Du bör även avsluta Swish-anslutningen till ditt tidigare nummer. Det gör du enkelt på Internetkontoret.
Måste jag ha svenskt mobilnummer?
Du behöver inte ha svenskt telefonnummer för Swish. Tjänsten fungerar också med internationella mobilnummer.
Hur mycket kostar Swish?
Tjänsten är tillsvidare kostnadsfri för privatpersoner.
Hur hittar jag Swish på Internetkontoret?
Logga in på Internetkontoret och gå till Tjänster. Där hittar du Swish och kan registrera ditt mobilnummer, koppla ditt konto till Swish och ställa in beloppsgränser.
Var och hur kan jag se mina transaktioner med Swish?
Dina transaktioner med Swish syns bland dina vanliga banktransaktioner både på Internetkontoret och i Mobilbanken.