Kort

Med Ålandsbankens internationella kort kan du betala och ta ut pengar var du än befinner dig. Våra kort innehåller omfattande kortförsäkringar.

Handla med kort på nätet

Med Mastercard SecureCode får du högre säkerhet när du handlar i webbutiker som är kopplade till säkerhetslösningen.

Mastercard® SecureCode™

När du handlar med ditt Ålandsbanken Mastercard Betal- och Kreditkort eller Mastercard debetkort på internet identifierar Mastercard® SecureCode™ båda parter: dig som köpare och webbutiken som betalningsmottagare. Dina uppgifter skickas inte till mottagaren, systemet skickar bara en bekräftelse på att du är identifierad.

Säkerhetslösningen Mastercard SecureCode fungerar med Mobilt BankID eller ett engångslösenord, "One Time Password". När du handlar på internet så måste du bekräfta ditt köp med ditt Mobila BankID eller med en engångskod, som skickas via sms till ditt mobilnummer. Av säkerhetsskäl behöver du först registrera ditt mobilnummer hos Ålandsbankens Kundservice så att numret kopplas till ditt kort. 

​Så här gör du för att handla i en webbutik​

  • Besök som vanligt den webbutik du vill använda.

  • Gör dina inköp och välj sedan att betala.

  • Välj Mastercard som betalningssätt.

  • Ange kortets uppgifter som efterfrågas (kortnummer, giltighetstid, säkerhetskod).

  • Nu kommer du till Mastercard SecureCode-sidan där du kontrollerar inköpets uppgifter.

  • För att betalningen ska godkännas måste du bekräfta köpet med Mobilt BankID eller med en engångskod, som skickas via sms till ditt mobilnummer.

  • Du får därefter en bekräftelse från webbutiken att inköpet genomförts och betalningen har lyckats.

Notera att identifieringen endast sker i webbutiker som är anslutna till tjänsten. Om du handlar i webbutiker som inte är anslutna till Mastercard® SecureCode™ sker betalningen på vanligt sätt utan identifiering.

Du når Kundservice per telefon 0771 415 415 må - fre kl. 8.30 - 18.00. Kundservice kommer att be dig identifiera dig genom att skicka en kod per sms till ditt mobilnummer. Ifall ditt mobilnummer inte finns hos banken behöver du ditt användar-ID och din kodtabell för att kunna göra en säker identifiering.

Du kan också logga in på Internetkontoret eller i Mobilbanken med Mobilt BankID och skicka ett meddelande till Kundservice med ditt mobilnummer så att det kan registreras för ditt kort. Notera att lätt inloggning i Mobilbanken utan Mobilt BankID inte räcker för en säker identifiering.

Betalningar

Ålandsbanken erbjuder dig en mängd olika möjligheter för att du ska kunna utföra dina betalningar smidigt på det sätt som passar just dig.

Autogiro – säkert och smidigt!

Har du en pappershög med räkningar och annat viktigt på köksbordet? Blir du ibland irriterad på att behöva hålla koll på förfallodatum, registrera långa OCR-nummer och hålla reda på kontonummer? Med Autogiro slipper du det.

Autogiro – ett enkelt och tryggt betalningssätt

  • Räkningarnas belopp dras automatiskt från ditt konto

  • Du slipper hålla koll på förfallodatum

  • Räkningarna blir betalda även om du är bortrest

  • Du undviker dröjsmålsräntor och faktureringsavgifter

Det enda du behöver göra är att ansluta ett autogiromedgivandeInternetkontoret genom att fylla i uppgifterna under fliken Betala och överföra > Autogiro eller ta kontakt direkt med företaget.

Vi rekommenderar att du använder Autogiro för återkommande räkningar, som till exempel hyra, el, vatten, försäkringar och prenumerationer med mera. 

Vill du veta mer om hur Autogiro fungerar? Läs mer på Autogiros webbsidor.
Detta kan även intressera dig