Kontakta oss

Hur kan vi hjälpa dig?

Välkommen till Ålandsbankens Kundservice!

Vi besvarar dina frågor om Internetkontoret/Mobilbanken och vårt tjänste- och produktutbud i allmänhet. Gäller ditt ärende lån eller placeringar ber vi dig kontakta din rådgivare via Växeln, som smidigt kopplar dig vidare eller tar ett meddelande till personen du söker.

*Växeln tfn +46 (0)8 791 48 00
Öppet måndag–fredag 08.30–17.00

*Kundservice tfn +46 (0)771 415 415
Öppet måndag–fredag 08.30–18.00

Synpunkter och reklamationer

Vanliga frågor och svar

1 Vilket är mitt clearingnummer/IBAN-nummer?

Ålandsbankens clearingnummer är 2310.

IBAN-numret hittar du under Kontoupplysning.

2 Hur lång tid tar en överföring från konto hos Ålandsbanken till annan svensk bank?

Görs överföringen före kl. 14.00, så har mottagaren pengarna senare samma dag.

3 Vad är Mobilt BankID och vad behövs för att skaffa det?

Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor.

Ladda ner BankID-appen på AppStore, Google Play (eller Windows Phone Store). För att kunna hämta Mobilt BankID måste du ha svenskt personnummer och vara ansluten till Ålandsbankens Internetkontor. Om du inte ser Mobilt BankID på ditt Internetkontor behöver du börja med att personligen besöka ett av Ålandsbankens kontor och legitimera dig med ett i Sverige utfärdat ID-kort, körkort eller pass.

4 Aktivera Mobilt BankID i ny enhet

Du aktiverar ett nytt Mobilt BankID via Internetkontoret under fliken Tjänster, Ansök om Mobilt BankID.

Du bekräftar aktiveringen med ditt befintliga BankID eller en kod från kodtabellen och dirigeras då över till sidan BankID och gör en ny anslutning.

5 Vilken är min beloppsgräns för Swish?

Du kan välja en daglig beloppsgräns mellan 0 och 5.000 kronor.

Tillfällig daglig beloppsgräns kan väljas mellan 5.000 och 150.000 kr/dygn.

6 Vart ska jag vända mig om jag vill ge feedback?

Per e-post till kundservice[at]alandsbanken.se eller via tjänsten Meddelande när du är inloggad på Internetkontoret eller i Mobilbanken.

7 Hur gör jag en överföring/en utlandsbetalning?

Välj fliken Betala och överföra och välj överföring. Där gör du överföringar till bankkonton i Sverige.

Välj fliken Betala och överföra och välj Europabetalning eller utlandsbetalning.

8 Hur ansöker jag om bolån?

På webbsidan under Låna Pengar > Bolån kan du läsa om bolån och skicka in en intresseanmälan.

9 När kommer årsbeskedet?

Det postas till kunderna före den sista januari.

10 Ålandsbanken E-faktura

E-faktura

Organisationsnummer: 516406-0781

Förmedlare: 0007: 5164060781 (Peppol)

E-fakturaadress: Ålandsbanken ABp (Finland), svensk filial org. Nr: 516406-0781

Om Peppolnäverket ej används;

Förmedlare: Logiq

E-fakturaadress: Ålandsbanken Abp (Finland), svensk filial org. Nr: 5164060781

Om e-faktura ej kan sändas vänligen skicka faktura i PDF-format till invoice[at]alandsbanken.se

Skicka ett meddelande

Våra kontor

Sverige

Ålandsbanken i Göteborg

Stureplan, Stockholm

Ålandsbanken i Malmö

Åland

Huvudkontoret, Mariehamn

Citykontoret, Mariehamn

Godby, Finström

Kumlinge – samarbete med Åland post

Kökar – samarbete med Åland post

Finland

Bulevarden, Helsingfors

Helsingfors – Private Banking

Ålandsbanken i Vasa

Ålandsbanken i Åbo

Ålandsbanken i Pargas

Ålandsbanken i Tammerfors

Ålandsbanken i Uleåborg