14 maj 2018
Sverige

5 frågor till Peter Wiklöf

Jag kan nämna tre saker inom spara och placera-området. Våra placeringsfonder har storleksmässigt passerat 3 miljarder euro under sommaren. Vi har lanserat en helt ny och egenutvecklad kapitalmarknadsplattform i Sverige och som också ska införas i Finland. Vårt samarbete med fintechbolaget Dreams har gjort att vi på ett år fått över 40 000 nya svenska kunder som sparar hos oss via Dreams-appen.

1. Vilket är det svåraste beslutet du har fattat under 2017?

– Känslomässigt var stängningen av våra två sista enmanskontor på Åland svår. Ser man helt rationellt så var det betydligt enklare, för trots att vi fortsätter växa på Åland så ser vi att kunderna i dag efterfrågar våra rådgivningstjänster, vilket vi inte kunde tillhandahålla på ett enmanskontor.

2. Under året har bankens hållbarhetsprofil blivit allt tydligare. Men vilka är andra milstolpar som läsaren kanske inte känner till?

– Jag kan nämna tre saker inom spara och placera-området. Våra placeringsfonder har storleksmässigt passerat 3 miljarder euro under sommaren. Vi har lanserat en helt ny och egenutvecklad kapitalmarknadsplattform i Sverige och som också ska införas i Finland. Vårt samarbete med fintechbolaget Dreams har gjort att vi på ett år fått över 40 000 nya svenska kunder som sparar hos oss via Dreams-appen.

3. Om du tittar i kristallkulan – vilka blir de stora utmaningarna för Ålandsbanken under 2018?

– En av våra största utmaningar är att behålla den flexibla och personliga service som vi med stor övertygelse försöker ge våra kunder, samtidigt som ytterligare en våg av nya regelverk ska implementeras under slutet av 2017 och 2018. Regelverken har ett gott syfte men de riskerar att göra oss betydligt fyrkantigare om vi inte är vaksamma.

4. Har ni planer på att öppna kontor på fler orter i Sverige?

– För närvarande har vi inte det men vi jobbar i allt högre grad med att besöka städer där vi inte har kontor och vi börjar få tillgång till möjligheten att använda videorådgivning. Vi ser att storbankerna vill ersätta den personliga rådgivaren med videomöten via stora contact centers. Vi väljer en annan väg och vill säkra att våra kunder kan nå sin personliga rådgivare även om de inte kan ta sig till kontoret.

5. Till sist: Vilket är ditt bästa minne från sommaren 2017?

– Det är två varma och sköna juliveckor på sommarstugan här på Åland med min familj.

Artikel från Tidningen Å nr 2/2017 (publicerad 20.12.2017)

Välkommen till en bank som värdesätter dig och miljön!