Välkommen till Ålandsbankens Kundservice!
Vi besvarar dina frågor om Internetkontoret/Mobilbanken och vårt tjänste- och produktutbud i allmänhet. Gäller ditt ärende lån eller placeringar ber vi dig kontakta din rådgivare via Växeln, som smidigt kopplar dig vidare eller tar ett meddelande till personen du söker.
*Växeln tfn +46 (0)8 791 48 00
Öppet måndag–fredag 08.30–17.00
*Kundservice tfn +46 (0)771 415 415
Öppet måndag–fredag 08.30–18.00
Vanliga frågor och svar
1 Vilket är mitt clearingnummer?
Ålandsbankens clearingnummer är 2310.
2 Vilket är mitt IBAN-nummer?
Ring Kundservice mellan kl. 8.30 och 18.00 på numret 0771 415 415.
3 Hur lång tid tar en överföring från konto hos Ålandsbanken till annan svensk bank?
Görs överföringen före kl. 14.00, så har mottagaren pengarna senare samma dag.
4 Vad är Mobilt BankID och vad behövs för att skaffa det?
Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor.
Ladda ner BankID-appen på AppStore, Google Play eller Windows Phone Store. För att kunna hämta Mobilt BankID måste du vara 18 år fyllda, ha svenskt personnummer och vara ansluten till Ålandsbankens Internetkontor. Om du inte ser Mobilt BankID på ditt Internetkontor behöver du börja med att personligen besöka ett av Ålandsbankens kontor och legitimera dig med ett i Sverige utfärdat ID-kort, körkort eller pass. Därefter får du en aktiveringskod.
5 Kostar det något att ha digitala tjänster, dvs. Internetkontor och Mobilbank?
Från och med den 1 september 2017 kostar Ålandsbankens digitala tjänster (d.v.s. Internetkontoret och Mobilbanken) 75 kronor (SEK)/månad. Avgiften ingår i tjänstepaketen Premium och Private Banking.
6 Vart ska jag vända mig om jag vill ge feedback?
Per e-post till kundservice[at]alandsbanken.se eller via tjänsten Meddelande när du är inloggad på Internetkontoret eller i Mobilbanken.
7 Hur gör jag en överföring?
Välj fliken Betala och överföra och välj överföring. Där gör du överföringar till bankkonton i Sverige.
8 Hur gör jag en utlandsbetalning?
Välj fliken Betala och överföra och välj europabetalning eller utlandsbetalning.
9 Har ni kontanthantering?
Vi har tyvärr ingen kontanthantering på något av våra svenska bankkontor i dag.
10 Hur ansöker jag om bolån?
På webbsidan kan du under Låna Pengar > Bolån läsa om bolån och skicka in en intresseanmälan.
11 När kommer årsbeskedet?
Det postas till kunderna före den sista januari.
12 Ålandsbanken E-faktura
E-faktura
Organisationsnummer: 516406-0781
Förmedlare: 0007: 5164060781 (Peppol)
E-fakturaadress: Ålandsbanken ABp (Finland), svensk filial org. Nr: 516406-0781
Om Peppolnäverket ej används;
Förmedlare: Logiq
E-fakturaadress: Ålandsbanken Abp (Finland), svensk filial org. Nr: 5164060781
Om e-faktura ej kan sändas vänligen skicka faktura i PDF-format till invoice@alandsbanken.se