Mobilt BankID via Ålandsbanken

Ålandsbanken erbjuder Mobilt BankID som innebär att du som kund har din e-legitimation i en smartphone eller surfplatta – oavsett operatör.

Mobilt BankID via Ålandsbanken

Med Mobilt BankID kan du enkelt logga in och godkänna uppdrag både på Internetkontoret och i Mobilbanken.

Fördelar med Mobilt BankID

Mobilt BankID fungerar som din digitala namnteckning hos Skatteverket, Försäkringskassan och många andra myndigheter och företag. Med Mobilt BankID kan du bland annat kontrollera din pension, deklarera hos Skatteverket, ”vabba” i mobilen och logga in på CSN.

Så fungerar Mobilt BankID

För att du ska kunna använda Mobilt BankID krävs att BankID säkerhetsapp har installerats. Du kan installera Mobilt BankID säkerhetsapp på din smartphone eller surfplatta med Apple iOS, Google Android eller Windows Phone. Mer information om kompatibla versioner hittar du på BankID:s webbsida. Du kan använda upp till tre Mobila BankID från Ålandsbanken samtidigt, till exempel ett i din mobiltelefon och ett i din surfplatta. Notera att endast ett Mobilt BankID kan vara aktivt per enhet. 

Du som har stöd för Touch ID i din Apple-produkt kan använda Touch ID för legitimering med Mobilt BankID i stället för att ange PIN-kod.

PDF

Så hämtar du Mobilt BankID

  1. För att kunna hämta Mobilt BankID måste du vara 18 år fyllda, ha svensk godkänd ID-handling och vara ansluten till Ålandsbankens Internetkontor.

  2. Logga in på Internetkontoret, gå till sidan Öppna Tjänst och klicka på Mobilt BankID. Följ sedan instruktionerna i punkt 3. OBS! Om du inte ser Mobilt BankID på ditt Internetkontor behöver du börja med att personligen besöka ett av Ålandsbankens kontor och legitimera dig med ett i Sverige utfärdat ID-kort, körkort eller pass. Se adress och öppettider nedan.

  3. Du kommer att bli ombedd att ladda ner en BankID säkerhetsapp till din mobila enhet. Det gör du på AppStore, Google Play eller Windows Phone Store. Du väljer själv din säkerhetskod, som ska bestå av 6–8 siffror, till appen. En aktiveringskod kommer att visas på ditt Internetkontor. Denna kod ska du sedan skriva in för att aktivera Mobilt BankID-appen i mobilen eller surfplattan.

Läs mer på BankID:s sida Frågor och svar

Kostnad för Mobilt BankID

Ålandsbanken tar inte ut någon avgift för nedladdning eller användning av Mobilt BankID. Däremot behöver du ett mobilabonnemang till din smartphone eller surfplatta och betalar själv för eventuell kostnad för datatrafik vid användande av Mobilt BankID.

Så spärrar du Mobilt BankID

Om du tappar din mobiltelefon eller surfplatta ska du omedelbart spärra Mobilt BankID. Det gör du antingen via Internetkontoret eller genom att ringa Kundservice, telefon 0771 415 415 eller Spärrtjänst, telefon 08-791 49 59 (från utlandet +46 8 791 49 59). Tjänsten är öppet dygnet runt.

Giltighetstid

Ett Mobilt BankID hämtat från Ålandsbanken har en giltighetstid på tre år. När giltighetstiden går ut behöver du hämta ett nytt via ditt Internetkontor.

Har du redan Mobilt BankID utfärdat av annan bank?

Det är enkelt och kostnadsfritt att byta utfärdare av Mobilt BankID till Ålandsbanken.

  1. Logga in på Internetkontoret, gå till sidan Tjänster och klicka på Mobilt BankID.

  2. Spärra ditt nuvarande Mobilt BankID utfärdat av annan bank. Det gör du på "Visa och spärra Mobilt BankID".

  3. Följ instruktionen för att Hämta Mobilt BankID på Internetkontoret.

  4. Din BankID säkerhetsapp är sedan tidigare nedladdad på din mobila enhet. I den skriver du in den aktiveringskod som visas på ditt Internetkontor.

Kontakta Ålandsbanken

Kundservice mån–fre kl. 8.30–18.00

Tfn 0771 415 415

E-post: kundservice[at]alandsbanken.se

Våra kontor:

Stockholm: Stureplan 19, tfn 08 791 24 00 (val 3), bankkontoret[at]alandsbanken.se

Göteborg: Kungsportsavenyen 1, tfn 031 333 45 00, goteborg[at]alandsbanken.se

Malmö: Carlsgatan 3, tfn 040 600 21 00, malmo[at]alandsbanken.se

Detta kan även intressera dig