Kundservice
0771 415 415mån–fre 8.30–18.00
För frågor gällande placeringar, lån och bokningar vänligen kontakta närmaste kontor via växeln, 08 791 48 00* mån–fre 9.00–16.30
Spärra dina digitala tjänster, öppet dygnet runt
08 791 4959Ålandsbanken i Stockholm
Stureplan 19
10781 Stockholm
Kontoret:
Mån–Fre 10.00–15.00
Kundservice:
Mån–Fre 8.30–18.00
Ålandsbanken i Göteborg
Kungsportsavenyen 1
41136 Göteborg
Kundservice:
Mån–Fre 08.30–18.00
Ålandsbanken i Malmö
Carlsgatan 3
21120 Malmö
Kundservice:
Mån-Fre 08.30–18.00
Huvudkontoret, Mariehamn
Nygatan 2
22100 Mariehamn
Mån–Fre 9.30–16.15
Godby, Finström
von Knorringsvägen 1
22410 Finström
Mån–Fre 9.30–16.15
Kumlinge – samarbete med Åland post
Kumlingeby
22820 Kumlinge
Kassatjänster:
Mån 9.00–12.00 och 13.00–15.45
Tis–Fre 9.00–12.15 och 13.45–15.45
Kökar – samarbete med Åland post
Karlby
22730 Kökar
Kassatjänster:
Mån–Fre 10.00–16.30
Bulevarden, Helsingfors
Bulevardi 7
00120 Helsinki
Dagliga kassaärenden:
Mån–Fre 10.00–11.00 och 12.00–16.30
Övriga ärenden:
Mån–Fre 10.00-16.30 med tidsbokning
Helsingfors – Private Banking
Bulevardi 7
00120 Helsinki
Mån–Fre 9.00–16.15 eller enligt överenskommelse
Ålandsbanken i Vasa
Hovrättsesplanaden 11
65100 Vasa
Dagliga kassaärenden:
Mån–Fre kl. 10-13 och 14-16.30
Övriga ärenden:
Mån–Fre 10-16.30 med tidsbokning
Kassan hanterar kontanter endast på måndagar.:
Ålandsbanken i Åbo
Eriksgatan 17C, våning 2
20100 Åbo
Dagliga kassaärenden:
Mån&Tors 10.00-16.30
Övriga ärenden:
Mån&Tors 10.00-16.30 med tidsbokning.
Ålandsbanken i Pargas
Köpmansgatan 24
21600 Pargas
Dagliga kassaärenden:
Mån&Tors 10.00-16.30
Övriga ärenden:
Mån–Fre 10.00-16.30 med tidsbokning.
Ålandsbanken i Tammerfors
Hämeenkatu 4, våning 6
33100 Tammerfors
Dagliga kassaärenden:
Mån&Tors 10.00-16.30
Övriga ärenden:
Mån–Fre 10.00-16.30 med tidsbokning.
Ålandsbanken i Uleåborg
Kyrkogatan 19 as 11
90100 Uleåborg
Öppet enligt överenskommelse.:
Om du är kund hos Ålandsbanken, kan du ansöka om ett helt nytt kort via din kundrådgivare.
Du får automatiskt hem ett nytt kort cirka 8 veckor innan det gamla kortets giltighetstid går ut. Kortets giltighetstid står på kortet (mm/åå), och kortet kan användas till och med den sista dagen den månaden.
Om du har digitala tjänster kan du se PIN-koden för kortet i Mobilbanken eller på Internetkontoret. Det går även att få PIN-koden hemskickad per post. För tjänsten debiteras en summa enligt prislistan.
Om du har digitala tjänster kan du välja din PIN-kod när du ansöker om ett nytt kort. Det går även att ändra PIN-kod för ett befintligt kort, men observera att du då beställer ett nytt kort med ny giltighetstid och ny CVC-kod. För detta debiteras en avgift enligt prislistan.
CVC-kod (Card Verification Code) är ett tresiffrigt säkerhetsnummer som finns på kortets baksida efter kortnumret. När du handlar på nätet kan du behöva ange det tillsammans med ditt kortnummer.
Om ditt kort blivit låst för att du slagit in fel PIN-kod i en betalterminal i en butik, kan du låsa upp kortet i en Bankomat genom att göra ett uttag eller en saldoförfrågan.
Om kortet blivit låst på grund av att du slagit in fel PIN-kod i en Bankomat, behöver du kontakta Kundservice.
För att ändra din kreditgräns på kortet, vänligen kontakta din kundrådgivare.
Du avslutar ditt kort genom att kontakta Kundservice eller din kundrådgivare.
Du kan välja vilket bankkonto som är kopplat till kortet via Internetkontoret Din bank > Kort > Hantera kort > Ändra kortets säkerhetsgränser. Välj ett av dina bankkonton under Debit > Kontonummer.
eller genom att besöka ett av våra kontor.
Du ändrar regionsbegräsningen enklast via Mobilbanken under Hantera kort, eller Internetkontorets kortsidor. Om du inte har avtal om digitala tjänster kan kan du ställa in regionsbegränsning genom att besöka ett av våra kontor.
Genom att ställa in en viss region för ditt kort fungerar kortet för köp och uttag endast i de regioner du valt. Därmed blir ditt kort säkrare att använda. Vi rekommenderar att du ändrar regionbegränsningen endast i samband med resor.
Du ändrar dagliga beloppsgränser enklast via Mobilbanken under Hantera kort, eller Internetkontorets kortsidor. Om du inte har avtal om digitala tjänster kan du uppdatera beloppsgränserna genom att besöka ett av våra kontor.
Du kan justera dina beloppsgränser enligt dina egna behov så ofta som du vill. Vi rekommenderar att du har som vana att regelbundet se över dina kortgränser, hålla gränserna låga och höja dem endast inför större inköp. Om du vill blockera köp på internet kan du lägga dygnsgränsen för internetköp till noll (0).
Om du har digitala tjänster kan du aktivera och avaktivera kontaktlösa betalningar via Mobilbanken under Hantera kort.
Väljer du att inaktivera kontaktlösa betalningar fungerar inte kortets kontaktlösa funktion. Om du har anslutit ditt kort till en digital plånbok fungerar fortfarande kontaktlös betalning med din mobila enhet.
Om ditt köp inte går igenom trots att du har täckning på kontot, kan du kontrollera dina dagliga inköps- och uttagsgränser i Mobilbanken eller på Internetkontoret. Kontrollera även kortets regionbegränsning.
Du kan välja att få pushnotiser till din Mobilbank för köp som du gör med ditt kort. Det här ger dig mer kontroll över köp som görs med kortet. Du kan själv välja om du vill få notiser för alla köp eller endast för köp som överskrider en gräns som du själv anger. Du får också notiser för nekade köp, och då även orsaken till vad som är fel – kanske behöver du exempelvis aktivera ditt nya kort, ändra regionsbegränsning eller höja de dagliga beloppsgränserna.
Via Mobilbankens Inställningar > Pushnotiser > Kort kan du aktivera och avaktivera pushnotiser för kortköp.
Korten uppdateras inte per automatik om dina personuppgifter uppdateras. Därför behöver du kontakta Kundservice för att uppdatera namnet på kortet. Vid namnändring beställs ett nytt kort som ersätter det befintliga kortet.
Kravet på så kallad ”stark kundautentisering” (identifiering) betyder att du måste bekräfta att det verkligen är du som handlar med ditt kort eller gör en betalning. I praktiken betyder det att du behöver identifiera dig med minst två av följande tre faktorer:
- Kunskap. Något som endast du vet, till exempel ditt lösenord eller din PIN-kod.
- Innehav. Något som endast du har, till exempel ditt kort eller din telefon.
- Unik egenskap. En fysisk egenskap, till exempel ditt fingeravtryck eller din ansiktsform.
Du bekräftar dina nätköp köp med Mobilt BankID.
Det finns även en del undantag som tillåter betalningar utan stark kundautentisering, därför kan det även hända att ditt köp går igenom utan att du behöver göra en identifiering. Exempel på dessa är små köp under 300 kronor eller återkommande betalningar.
Om nätbutiken inte erbjuder stark kundautentisering kan ditt köp komma att nekas.
Kontaktlös betalning innebär att du kan betala inköp genom att föra kortet nära betalterminal utan att behöva sätta in kortet i betalterminalens chipläsare. Kontaktlös betalning under 400 kronor kan ske utan att du anger din PIN-kod, men om betalningen är över 400 kronor behöver du ange din PIN-kod. Betalterminalen kan också slumpmässigt uppmana dig att ange PIN-kod eller att sätta i kortet i terminalen och ange PIN-kod.
Innan du kan betala kontaktlöst med ditt nya kort behöver du göra en betalning där du sätter in kortet i betalterminalen och anger din PIN-kod. Därefter är funktionen kontaktlös betalning aktiverad.