Bankdirektören fick något ovanligt

Han skapade Ålandsbanken i nattens mörker

1969

Torbjörn ”Bisse” Biskop är inte bara grundaren av Ålands första reklambyrå Bisses Reklam, han är också mannen bakom Ålandsbankens seglivade logotyp. Samtidigt som Ålandsbanken firar 100 år, firar Biskops skapelse 50 år i aktiv tjänst, vilket är rekord i den nordiska bankvärlden. Men själv tar Torbjörn Biskop jubileet av sin avlånga logotyp med en axelryckning... nåja, en stolt axelryckning.

– Då måste loggan väl vara bra då, säger han.

Biskop drar sig till minnes hur han fick uppdraget 1968. Bankdirektör Klas Eklund bad honom ge några förslag på något ovanligt.

– Jag ritade några olika skisser, men när Eklund såg den här sade han genast Den här tar vi. Han förstod att ingen människa kommer att rita bokstäver på samma sätt.

Originaliteten i Biskops verk har uppskattats av flera åländska bolag på jakt efter något som sticker ur mängden. Torbjörn Biskop har ritat logotyper för bland andra mataffären Mathias Eriksson, korv- och charkproducenten Dahlmans och transportbolaget Transmar.

– Så inte var bankens logotyp något stort äventyr för mig, jag gjorde ju sånt hela tiden.

Bisses Reklam var ändå inte någon flott reklambyrå, trots att byrån var flitigt anlitad. Tvärtom bestod företaget av en enda person – Biskop själv. Och sin ateljé hade han i garaget. Dit kunde han enbart dra sig tillbaka när skymningen föll, dagtid satt nämligen Biskop på en kontorsstol.

– Jag var personalchef på rederiet Asta. Så dit gick jag och sov, skrattar han.

Med andra ord vande sig mariehamnarna på kvällspromenad att se Biskop stå i stadens skyltfönster där han dekorerade och ordnade skyltningen. Under årens lopp har det med jämna mellanrum förts diskussioner på Ålandsbanken om man kanske borde förnya sin logotyp. Ibland har någon tyckt att den känns föråldrad, ibland har någon klagat över att längden är otymplig. Åsikterna har kommit och gått, men logotypen har bestått. Så vad tycker de åländska logotypernas okrönte kung, vore det inte trevligt att piffa upp varumärket inför 100-årsjubileet?

– Nej, det ska man inte ändra på!

Frågor på det?

Sanningen om Ålandsbanken

100 berättelser genom 100 år

Joakim Enegren
Med bidrag av Annika Lundqvist, Leo Löthman och Teo Tuominen.
Foto: Viktor Fremling

Vill du bli en del av våra nästa hundra år?

Ålandsbankens Integritetspolicy*