Brexits påverkan på bankärenden

Nedan kan du läsa om hur Brexit och övergångsperiodens slut kan påverka dina bankärenden efter 31.12.2020. Vid eventuella frågor är du välkommen att kontakta vår Kundservice eller din kundansvariga.

29 december 2020
|

Brexits påverkan på bankärenden

Nedan kan du läsa om hur Brexit och övergångsperiodens slut kan påverka dina bankärenden efter 31.12.2020. Vid eventuella frågor är du välkommen att kontakta vår Kundservice eller din kundansvariga.

Brexit och utlandsbetalningar:

Utlandsbetalningar till Storbritannien hanteras som utlandsbetalningar utanför EU/EES. Det betyder att du kan välja följande kostnadsalternativ:

  1. Jag betalar endast avgiften i min bank (SHA).
  2. Jag betalar även mottagarbankens avgift (OUR).
  3. Mottagaren betalar alla avgifter (BEN).

Ankommande utlandsbetalningar från Storbritannien kan bli dyrare, eftersom avsändaren kan välja att du som mottagare står för alla avgifter. Betalningarna kan även komma fram en dag långsammare än tidigare.

Observera att du fortsättningsvis kan göra Europabetalningar (SEPA-betalningar) till Storbritannien.

Du som är kund i Ålandsbanken men bor i Storbritannien:

Övergångsperiodens slut påverkar inte dina nuvarande banktjänster och produkter hos oss. Vår möjlighet att erbjuda dig nya tjänster och produkter kan dock vara begränsad. Om du har frågor om detta är du välkommen att kontakta din kundansvariga.

Informationen grundar sig på uppgifter vi har idag och kan komma att ändras. I så fall meddelar vi dig närmare hur vi kan fortsätta att erbjuda dig våra produkter och tjänster.